surdeigsbrød av urkorn

Jeg elsker surdeigsbrød, både i smak og hva den gjør i kroppen. Vi som en brødspisende nasjon kan gjøre den delen av kostholdet vårt helt supert om vi baker eller kjøper surdeigsbrød. Og da særlig av urkorn siden det kommer med svakere gluten og fordøyes lettere av våre sensitive moderne mager. 

 

 

kamilla Hill Bioresonans terapeut

Bioresonans som jeg jobber med på klinikken, er et fantastisk verktøy for å teste og finne individuelle intoleranser, belastninger og ubalanser.  Utifra det gir jeg bioresonans behandling og setter opp en individuellt tilpasset behandlingsplan med mat og tilskudd. De som jeg tester at kan tåle spelt, og andre urkorn, anbefaler jeg å bake surdeigsbrød. Da kan tarmflora og helse virkelig få et løft bare av et så enkelt grep. Jeg er så takknemlig for alle mine pasienter og resultatene vi oppnår sammen.

Mange som reagerer på hvete og andre glutenholdige korn kan tåle nydelige surdeigsbrød av urkorn. Hvis du ikke har en surdeigsstarter selv lager du dette enkelt slik:

Dag 1: blande sammen 100 g grov rug eller spelt og 100 ml rosinvann (  2 ss økologiske rosiner som har ligget i kaldt vann i en halv time, helle av vannet og bruke dette til melet) . Ha dette i et glass med lokk men ikke skru helt igjen, la det få tilgang til oksygen, og la stå i 24 t på kjøkkenbenken.

Dag 2: Tilsett 100 g siktet øko spelt pg 80-100 ml vann, ha alt i et rent glass og la stå tildekket uten lokk i 24 t igjen.

Dag 3: Gjør det samme som på dag 2.

Dag 4: Nå har deigen doblet seg i størrelse så da deler du den i to og kaster ene delen. Tilsett i den andre 200 g siktet øko spelt eller grov rug eller spelt avhengig av om du skal bake lyse eller grove brød med den. Tilsett 150 ml kaldt vann, evt romtemperert. Nå lar du denne deigen heve og boble seg full av liv i nok et døgn, da har du er ferdig surdeigstarter!

Jeg har min i kjøleskap og mater med 2-3 ss mel av urkorn og litt vann så den er litt fast i konsistensen. Dette gjør jeg 1 gang i uken. Det beste er å ha den på kjøkkenbenken og mate da annenhver til hver tredje dag, om du baker ofte. Kast surdeigstarter etterhvert som den vokser seg for stor og krever mye mel, men ha alltid litt igjen til mating og baking! Masse lykke til! Just do it 🙂

I videolinken viser jeg deg selve bakingen av surdeigsbrød:

KamillaHill Surdeigsbrød

Jeg anbefaler nesten alle i tillegg å ta tilskudd av melkesyrebakterier. Et tilskudd som Daglig fra www.pro-ven.no, har både 12,5 mrd gode bakterier fra 4 ulike dokumenterte stammer, og gode doser av zink, selen, D vitamin og C vitamin som er med å bygge et sterkere immunforsvar. 

Selen er en av kroppens kraftigste antioksydanter. Siden vi vet at lavgradig betennelse og inflammasjon ligger til grunn for de fleste helseproblemer og plager, er det supert å sørge for nok selen gjennom tilskudd for å bufre dette. Miljøgifter, tilsetninger i mat, sprøytemidler, stress og medisiner er nok til å øke inflammasjon i kroppen. Selen kan være med å forebygge kreft og hjerte-/ kar lidelser. Og selen er også med på å avgifte oss for tungmetaller!

Zink er i tillegg til å virke på immunsystemets funksjon, fmed i 180 enzymprosesser i kroppen. Zink styrker hud, hår, negler og skjellettet. ikke nok med det, zink fremmer innlæringsevnen og er med å regulere vår psykiske balanse. For at vi skal få produsert morsmelk, må vi også ha dette utrolge mineralet. 

C vitamin oog D vitamin sine roller for immunforsvaret skrev jeg om i en tidligere blogg på siden her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.