Indisk stikkelsbær c vitamin

Jeg tar best vare på andre når jeg har det godt selv. Med hjemmeskole for 3 barn og en nydelig, aktiv 2-åring måtte jeg ut på joggetur alene i skogen. Og det hjalp, tankene løftet seg, ideer kom og jeg så løsninger.  Energien steg, og jeg fylte huset med en friskere energi da jeg kom hjem.

I dag vil jeg vise deg hvordan du kan sette deg i førersetet og føle mer kontroll på helsa og immunforsvaret ditt i form av mine 3 topp kosttilskudd nå i Korona-tiden. I  neste blogg skriver jeg om 3 favoritt matretter for immunforsvaret. Gjennom hele influensasessongen er det godt å føle at man bevisst gjør noe bra for immunforsvaret slik at det har topptrente hvite elite- og vaktsoldater til å bekjempe fiender som virus og bakterier. Vi trenger et godt ernært immunforsvar for å beskytte oss både mot akutt og kronisk sykdom. 

En stor del av immunforsvaret (70-80%) sitter som vaktstyrker i slimhinnen i hele mage og tarmkanalen. Disse immuncellene trenes opp av et rikt mangfold av bakterier. Om du har et slikt rikt mangfold. Hvis ikke, er det en god ide å utruste seg med både gode melkesyrebakterier og fermentert mat som kombucha, surdeigsbrød, kefir, yoghurt og sauerkraut, kimchi eller solkål. 

Jeg starter alltid dagen med kosttilskudd til frokosten min, og kaffien da. Det føles som lykke 🙂 Mine 3 favoritter for å styrke immunforsvaret nå er C vitamin, D vitamin og gode melkesyrebakterier. Klarer du i tillegg å få i deg matretter som er næringstette og styrker immunforsvaret, er det supert! Godt er det også. Mat med mening for immunforsvaret og resten av deg, sitter godt i magen og gir en stabil og klar hjerne i tillegg.

 

Kamilla Hill ernæringsterapeut

Det er godt dokumentert at C vitamin, D vitamin og gode melkesyrebakterier er superviktige for immunforsvaret. Vitamin C har en enorm evne til å avgi elektroner og dempe oksydativt stress som kan gi inflammasjon og betennelsestilstander i kroppen, hjernen og feilprogrammere immunforsvaret.

 I tillegg ser C vitamin ut til å direkte støtte immuncellenes funksjon og evne til å drepe mikrober som virus og bakterier. C vitamin er forsket på gjennom et halvt århundre og viser seg å både  kunne forebygge og behandle infeksjoner i respirasjonssystemet ( Carr og Maggini 2017)

I Kina forskes det nå direkte på høydose C vitamin intravenøst på pasienter med COVID-19 virus. De anti-virale egenskapene til C vitamin er lovende for dette viruset også, i følge Dr. Andrew Saul

C vitamin prdukter jeg har gode erfaringer med er Amla C fra SuperNature, Shift sin Supernaturlig C og Ester C. I produktet Daglig fra Proven får du både 80 mg C vit ,20 mcg D vit, og en 12,5 mrd gode, probiotiske bakterier. 

c vitamin amla c
Supernaturlig C
Ester C

Vitamin D hjelper immunforsvaret gjennom forkjølelses- og influensasesongen. Det er det daglige inntaket  som viser seg å kunne redusere luftveisinfeksjoner med 42% hos de som har et lavt nivå av D vitamin. For å danne D vitamin i huden trenger du kolesterol, så går du på kolesterolsenkende medisiner bør du ta D vitaminer hele året. D vitaminer finnes i fet fisk,  særlig villaks, fiskelever-olje, eggeplomme, ost og andre fettrike melkeprodukter, lam, kalv og avocado. Det er vanskelig å få i seg nok gjennom maten, du må spsie 100 g villaks for å få i deg 30 mcg D vitamin. Vi trenger 10- 100 mcg daglig, og har du utfordringer med fordøyelsen og dårligere næringsopptak, kan du fort mangle D vitamin. 

Hvis du bruker østrogen, p- piller eller hormonspiral, kan D vitaminet få en svekket virkning i kroppen din, og dermed redusere immunforsvaret. Jeg anbefaler Berit Nordstrand sin tran med Omega 3, D vitamin og MCT olje. Samtidig får du D vitamin  og C vitamin i noen av Pro-ven sine probiotikaprodukter. Da slår du flere fluer i en smekk. Soma har også noen fine D vitamin dråper for barn som smaker sitron. 

Tran uten transmak
D vit dråper

Lab4 probiotika fra Pro-ven.no er godt dokumenterte i forhold til å redusere tilfeller av forkjølelse og luftveisinfeksjoner. I ProChild studien vistes en significant reduksjon på 49 % i varigheten av forkjølelse og hoste hos barna som tok Lab4 probiotika + C vitamin i Fit For Scool produktet. Det var også en signifikant reduksjon på 33 % i tilfeller av luftveisinfeksjoner. Fit for School finnes både som tyggetablett og i pulver og har 12,5 mrd gode acidophilus – og bifidobakterier. Den passer for både voksne og barn. Produktet Daglig har de samme melkesyrebakterier og gir enda mer i form av sink og selen også, i tillegg til C – og D vitaminer, samt noe kalsium. En flott daglig ernæring av immunforsvaret.

Har du vært gjennom flere antibiotikakurer, mye stress og allerede kjenner på dårlig form og plager, vil jeg anbefale deg produktet Shapeline som har Lab4p, dvs en bakteriestamme til, nemlig lactobacillus plantarum og gir en daglig dose på 50 mrd gode tarmbakterier. Shapeline har en spennende studie bak seg. Studien ble på nyåret omtalt i Daily Mail. Den hadde 220 deltagere, gikk over 6 mnd, og viste i tillegg til signifikant reduksjon i vekt på 1,16 – 3,2 kg ( høyest hos de som var over 50 år) , en reduksjon i tilfeller av luftveisinfeksjoner, hoste og forkjølelse på 40 %. Videre viser studien 30 % reduksjon i hodepine og muskelsmerter i probiotikagruppen versus placebogruppen og en reduksjon på 8, 6 % i LDL kolesterol hos den delen av gruppen som hadde høyt kolesterol. 

For meg er det fantastisk å høre fra mine pasienter at deres erfaringer stemmer med studiene på disse melkesyrebakteriene. Jeg slutter aldri å imponeres over hvilken enorm funksjon tarmfloaren vår har for helsen vår, og hva tilførsel av gode melkesyrebakterier kan gjøre for immunforsvar, og alt fra inflammasjon og smerter, energi, humør og vekt! Jeg blir også så glad over at noen leger forsker på høydose C vitaminer spesifikt i forhold til viruset Korona nå. Måtte denne tiden føre til at gode forskningsresultater ser dagens lys. Og at vi som menneskehet blir en smule klokere.

Med ønske om et sterkt immunforsvar, kraft og mot for deg og din familie nå i Korona tiden!

 

 

Ps: Dette innlegget har kun et utdannende og opplysende formål, og er ikke ment som erstatning for hjelp fra offentlig helsevesen 🙂