Geitemelk yoghurt

Geitemelk yoghurt er lett og gøy å lage! Hvis du ikke tåler kumelk er det godt mulig du kan tåle geitemelk siden proteinene i geitemelk er en annen type (A2) enn i kumelk ( A1). Geitemelk er også rikere på en rekke mineraler som kalsium og phosfor. Den har mer av de korte og mellomlange fettsyrer som er spesielt hjertevennlige, og er lette å fordøye og raskt gir energi. Lager du geitemelk yoghurt får de probiotiske bakteriene spist opp laktosen også, så sluttresultatet blir en næringsrik og helsebringende yoghurt. Full av glade og gode bakterier og enzymer som gir god tarmflora. Les mer om probiotika og tarmflora i en av mine andre innlegg her.

Geitemelk yoghurt
Geitemelk yoghurt med overnight oats og kirsebær.

Geitemelk yoghurt oppskrift

2 bokser Tine Geitemelk a 3 dl, dvs 6 dl

Dette varmes opp i kjele til det er akkurat for varmt å ha fingeren oppi, la det så kjølne til akkurat fingervarmt. Da er den rundt 42-44 grader.

2 poser eller 2 kapsler Lab4 probiotika fra produktet Fit for School eller Daglig skal så blandes i, fåes på www.pro-ven.no

Rør probiotika inn i litt av geitemelka før du igjen heller dette over i resten av geitemelka. Glasset du har alt bør ikke ha rester av oppvaskmiddel.

Ha gjerne 1 ss honning i for å hjelpe syrningen.

La dette stå i rent glass som f.eks Norgesglass med lokk på. Ha det i ovnen på 50 grader med sleiv stikkende ut av døråpningen. Da er det rundt 46 grader. La det stå i 8-12 timer til det lukter syrlig.

Lag overnights oats med geitemelk yoghurt!

Da er den hjemmelagede yoghurten av geitemelk ferdig og kan siles gjennom et osteklede, eller bare spises som den er. Den tykner litt mer etterhvert i kjøleskapet. Og synes du den er litt klumpete kan du bruke stavmikser og jevne den ut. Jeg hadde i litt havregryn, chiafrø og gresskarkjerner og lot den stå en natt, ca 10-12 timer i kjøleskapet.

Til frokost, i en skål, toppet jeg den med kaldslynget honning og frosne kirsebær fra Eldorado. Nå veksler jeg og mine fire barn mellom yoghurt av kokosmelk og geitemelk i større grad. Mer probiotisk med hjemmelaget geitemelk yoghurt og mer mineraler.

Utrolig friskt og velgjørende for tarm, kropp og topp. 💚

Melkesyregjæring av ku-, geit- eller kokosmelk.

Melkesyregjæring er en eldgammel metode for konservering av matvarer. I syrningen blir råvaren lettere fordøyelig og blir rik på de gode melkesyrebakteriene. Prosessen får frem mer av næringsstoffene i matvaren, og en pH som hindrer oppvekst av skadelige bakterier i tarmen.

Noen tåler godt kumelk som er rå, og kommer rett fra bonden. Da er den upasteurisert og har alle enzymene intakt. Det er de som hjelper til å klippe opp kumelksproteinene så de ikke irriterer fordøyelsen vår. Kumelksprotein og laktose kan for mange skape betennelse i tarmslimhinnen og lekk tarm. Finn en bonde i nærheten av deg som du kan spørre om å få kjøpe av, gå inn her

En melkebonde har lov til å selge melk fra tank om det ikke bærer preg av jevnlig salg. Bonden vil ikke begå lovbrudd ved å selge deg 15 liter to ganger i måneden. Min opplevelse av å kjøpe rett fra bonden er at han blir glad og stolt over å bli spurt. Han mener julegrøten ikke blir det samme med kjøpemelk 🙂

Gry Hammer har lært meg fermentering og skriver mange inspirerende innlegg om det å jakte på ekte supermat. Bli en moderne jeger du også! les om andre upasteuriserte produkter av kumelk på bloggen hennes her.

Du kan lese mer om fermentering på www.gryhammer.no og www.beritnordstrand.no

Kokosyoghurt
Kokosyoghurt